لمینت دندان عصب کشی شده

بروز شده در تاریخ ۱۴ فروردین ۱۴۰۳

لمینت دندان عصب کشی شده

زمانی که عصب کشی دندان انجام می شود، دو حالت وجود دارد، یکی اینکه دندان دچار پوسیدگی و خرابی در تاج شده است و دوم اینکه متخصص برای دسترسی به ریشه کانال، قسمتی از تاج دندان را تخریب کرده است. در هر دو حالت شرایط طبیعی و ظاهر معمول تاج دندان تغییر کرده و نیاز است که بعد از ترمیم پوشانده شود. انجام لمینت بهترین گزینه ممکن برای این درمان می باشد.

مخصوصا زمانی که دندان عصب کشی شده در قسمت جلوی دهان و محدوده خط خنده قرار داشته باشد. خیلی از مراجعین در مورد انجام لمینت دندان عصب کشی شده سوالات و نگرانی هایی دارند که با مطالعه این مطلب می توانند به تمام جواب های خود دست پیدا کنند.

هدف از لمینت دندان عصب کشی شده

دندانی که مورد درمان عصب کشی قرار می گیرد از دو جهت نیاز به درمان های مکمل دارد. یکی بحث زیبایی آن دندان و دیگری بحث مراقبت بیشتر برای جلوگیری از فشارهای ناگهانی و ایجاد آسیب در دندان پر شده می باشد. زمانی که متخصص به فرد انجام لمینت دندان را تجویز می کند، عملا امکان دسترسی به این دو درمان تکمیلی نیز فراهم می گردد. مهمترین ویژگی لمینت ها ایجاد زیبایی می باشند و با استفاده از آنها می توان عیوب ظاهری دندان عصب کشی شده را پوشاند و هدف اصلی نیز همین می باشد. هدف ثانویه استفاده از لمینت افزایش مراقبت از دندان عصب کشی شده است.

بیشتر بخوانید: کاربردهای لمینت دندان

نحوه انجام لمینت دندان عصب کشی شده

نحوه انجام لمینت دندان عصب کشی شده

برای اینکه بر روی دندان عصب کشی شده، لمینت انجام شود، نیاز است که فرآیند زیر طی گردد:

  • دریافت نوبت و انجام معاینات و آزمایشات اولیه زیر نظر متخصص
  • آماده سازی اولیه دندان ها با عملیات هایی مانند سوهان کشیدن، مسطح کردن و …در محدوده آمالگام تا مینای دندان.
  • قالب گیری دندان آماده شده برای ساخت لمینت
  • ارسال قالب به واحد ساخت و تولید لمینت با بهترین مواد متناسب با قالب تهیه شده.
  • مراجعه مجدد به دندانپزشک جهت تمیز کردن سطح دندان با کمک محلول های تخصصی توسط دندانپزشک قبل از قرار دادن لمینت
  • چسباندن لمینت به دندان تمیز شده و انجام فرآیند اصلاح و شکل دهی بر روی آن.
  • استفاده از دستگاه مخصوص که با پخش نور آبی همراه است برای خشک کردن چسب و ثابت کردن لمینت بر روی دندان.

برای اطلاع از مراحل لمینت دندان کلیک کنید.

کاربرد لمینت دندان عصب کشی شده

انجام لمینت هزینه بالا و زمان مشخصی را از فرد می گیرد، پس نمی توان بدون در نظر گرفتن مزایا، کاربرد و فواید آن اقدام به انجام این درمان کرد. کاربردها و مزایای لمینت برای دندان عصب کشی شده عبارتند از:

  • افزایش طول عمر دندان پر شده : نتایج نشان داده است دندان هایی که بعد از درمان کانال ریشه، لمینت شده اند، طول عمر بیشتری داشته اند و استحکام بالاتری از خود نشان داده اند.
  • کاهش حساسیت دندان : زمانی که یک دندان پر می شود، ممکن است به سردی و گرمی حساس باشد و با درد واکنش نشان دهد. انجام لمینت تا مقدار قابل توجهی این حساسیت را کم می کند و بعضا آن را از بین می برد.
  • پوشاندن ظاهر نامناسب دندان: در اثر عفونت و یا انجام عصب کشی، تاج دندان تخریب شده است و لمینت این کاربرد را به ما ارائه می کند تا مشکلات ظاهری و فرم نامناسب تاج دندان را بپوشانیم.
  • ایجاد سفیدی و زیبایی در دندان: با پوسیدگی دندان و خرابی آن، تغییر رنگ یک مساله معمول است و دندان به رنگ تیره در می آیند، می توان با کمک لمینت این تغییر رنگ را پوشاند و به دندان زیبایی مجددی بخشید.
  • کاهش احتمال عفونت دندان : در اثر خراب شدن قبلی دندان و انجام عصب کشی دیواره تاج دندان ضعیف شده است و مستعد عفونت مجدد می باشد. با انجام لمینت می توان یک لایه مراقبتی در سطح دندان ایجاد کرد و از عفونت مجدد جلوگیری به عمل آورد.

بیشتر بخوانید: انواع لمینت دندان

ماندگاری لمینت دندان عصب کشی شده

ماندگاری لمینت دندان عصب کشی شده

عوامل و پارامترهای مختلفی بر روی ماندگاری دندان عصب کشی شده دخیل هستند که می توانند به مقدار قابل توجهی طول عمر آن را افزایش دهند، از جمله :

  1. رعایت کامل بهداشت دهان و دندان با انجام مسواک و استفاده از نخ دندان
  2. استفاده از مواد ضد عفونی کننده دهان مانند دهان شویه ها
  3. تغییر در برنامه غذایی و حذف غذاها، خوراکی ها، آجیل ها، میوه ها و …. که سفت و سخت هستند و به دندان فشار وارد می کنند.
  4. عدم مصرف سیگار و دخانیات دیگر
  5. عدم خوردن نوشیدنی ها و غذاهای بسیار سرد یا بسیار گرم
  6. عدم مصروف نوشابه، چای، نوشیدنی های الکلی و دارای قند
  7. مراجعه به بهترین متخصص لمینت برای نصب کاملا صحیح
  8. درصورتی که همه این موارد به درستی رعایت شود، لمینت دندان فرد می تواند تا 15 سال هم دوام بیاورد.

درمان دندان سیاه شده بعد از عصب کشی

بهترین و مهم ترین ویژگی لمینت ایجاد زیبایی لبخند است و یکی از مشکلاتی که در عصب کشی دندان ایجاد می شود، سیاه شدن دندان است. در این موارد متخصص برای فرد انجام لمینت دندان و یا روکش دندان را بعد از عصب کشی تجویز می کند. با انجام لمینت و یا روکش اعتماد به نفس فرد افزایش می یابد، لبخند او زیباتر می شود و در دراز مدت عمر و استحکام دندان عصب کشی شده نیز بالاتر می رود.

معایب و محدودیت های لمینت دندان عصب کشی شده

با همه ویژگی های مثبت و کاربردهای مهمی که لمینت دندان ارائه می کند، ممکن است با توجه به شرایط دندان برای برخی افراد معایب و محدودیت هایی را به همراه داشته باشد. حتما به بهترین متخصص لمینت مراجعه کنید تا سطح معایب و عوارض لمینت که شامل موارد زیر می شود کاهش یابد:

  • نیاز به تراشیدن دندان:  قبل از قالب گیری و نصب دندان نیاز است که تراشکاری ظریفی بر سطح دندان انجام شود، اگر متخصص با تجربه باشد، برای فرد مشکلی بوجود نخواهد آمد. در برخی موارد این تراشکاری سبب ایجاد حساسیت می شود.
  • التهاب لثه : لمینت دندان ممکن است در موارد محدود سبب ایجاد حساسیت و التهاب لثه شود.
  • شکسته شدن یا جدا شدن : لمینت بر روی دندان چسبانده می شود و در اثر فشار و ضربه ممکن است که دچار شکستگی شود و یا به صورت کامل از سطح دندان جدا شود.
  • آسیب به دندان مقابل : اگر لمینت به درستی قالب گیری و نصب نشود، ممکن است در زمان جویدن غذا و حرف زدن با دندان روبروی در فک مقابل تماس داشته باشد و باعث ایجاد آسیب گردد.
  • فقط بر روی مینای دندان چسبانده می شود : اگر پرکردگی و پوسیدگی دندان زیاد باشد نمیتوان از لمینت استفاده کرد و باید حتما روکش کامل هم برای بالا بردن استحکام دندان و هم برای زیبایی استفاده کرد.

همچنین بخوانید: عوارض لمینت دندان

برای دندان عصب کشی شده روکش بهتر است یا لمینت؟

برای دندان عصب کشی شده روکش بهتر است یا لمینت

شرایط و وضعیت دندان فرد سبب می شود که متخصص روش خاصی از درمان را تجویز کند. در دندان های جلویی لمینت بیشتر تجویز می گردد چرا که ظاهر دندان و جنبه زیبایی آن بسیار اهمیت دارد. در دندان های کناری که فشار زیادی هم به دندان وارد می شود، اهمیت استحکام دندان پر شده است. معمولا متخصص برای دندان های کناری بعد از پر کردن دندان روکش دندان را تجویز می کند. در این زمینه با متخصص مشورت کنید تا بهترین گزینه برای شما استفاده شود.

برای اطلاعات بیشتر: تفاوت لمینت دندان و روکش دندان

سوالات متداول

1. لمینت دندان عصب کشی شده درد دارد؟

لمینت دندان شامل مرحله تراشکاری، قالب گیری و نصب است. در مرحله تراشکاری برای دندان از بی حسی استفاده می شود و فرد هیچگونه دردی را احساس نخواهد کرد.

2. می توان سیاهی دندان عصب کشی شده را پوشاند؟

با لمینت کردن دندان عصب کشی شده می توان سیاهی و تغییر رنگ ایجاد شده در سطح آن را به طور کامل پوشاند.

3. آیا لمینت شکسته قابل ترمیم است؟

لمینت شکسته شده قابلیت ترمیم ندارد و باید با انجام قالب گیری مجدد برای فرد لمینت تازه ساخته شود.

4. لمینت دندان عصب کشی باعث طبیعی شدن آن می شود؟

یکی از اهداف اصلی لمینت برای دندان عصب کشی شده ایجاد ظاهر طبیعی در آن است و دقیقا بعد از انجام لمینت شما با یک دندان طبیعی و زیبا روبرو خواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *